Yes we can, årsplan 3. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Yes we can 3. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Få overblik over, hvilke mål der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på læring.

FM-skemaerne kan også downloades som pdf til udskrivning. Der er direkte link i teksten ” downloades som pdf til udskrivning”.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progressionen mellem kapitlerne samt varigheden af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

English every day

Lektioner

1

Fx uge

33

Bogens første opslag giver forslag til, hvordan læreren kan inddrage engelsk løbende – også uden for engelsktimerne. Siderne introducerer nyttige ord og udtryk, som kan bruges i samtaler om ugedage, årstid og vejret, en leg samt eksempler på ord og udtryk, der udtrykker følelser.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 1: New friends

Lektioner

8

Fx uge

34-37

Eleverne er tilbage fra ferie, og kapitlet giver rig mulighed for at repetere ord og sætningsmønstre fra 2. klasse. Formålet er, at eleverne skal kunne præsentere sig selv, herunder deres udseende og deres yndlingsfarve, og fortælle, hvad de er gode til og hvilke interesser de har. Eleverne bliver præsenteret for engelsk litteratur med The Gruffalo, og kapitlet afsluttes med, at eleverne skriver et kort digt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: My day

Lektioner

8

Fx uge

38-41

I dette kapitel er der fokus på elevernes nære verden. Eleverne øver sig på at fortælle om deres dag. De arbejder med klokken og fortæller på hvilke tidspunkter de gør en række ting. Desuden bliver eleverne introduceret for måltider og forskellige mad- og drikkevarer, og undervejs i kapitlet arbejder eleverne med kapitlets ord og fraser i varierede, mundtlige aktiviteter. Grammatisk er der fokus på brugen af flertals -s, som eleverne skal anvende korrekt i forskellige sammenhænge.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Picnic in the woods

Lektioner

6

Fx uge

46-48

Kapitlet tager udgangspunkt i myldrebilledet, der illustrerer en familieudflugt. Eleverne arbejder med forskellige dyr, og undervejs i kapitlet skal de både selv beskrive insekter og forstå andres beskrivelser. I forhold til sprogligt fokus arbejder de med en række præpositioner, og de skal selv være kreative i PosterRoom.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Come in!

Lektioner

8

Fx uge

1-4

I kapitel 4 skal eleverne igen arbejde med deres nære verden. Denne gang er det boligen, der er i fokus. Eleverne skal kende boligens rum og nogle af de ting, man indretter sig med. I kapitlet arbejder de også videre med klokken, nu med angivelse af kvart over og kvart i. Arbejdet med præpositioner fra de tidligere kapitler fortsættes også. I dette kapitel skal eleverne også interviewe hinanden, så de kan foretage en undersøgelse i klassen. Det grammatiske fokus i kapitlet er brugen af artiklerne a og an.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: My fantastic body

Lektioner

10

Fx uge

8-12

Kapitlet bygger videre på ord og udtryk, som eleverne har arbejdet med i Look at me i 2. klasse, og de vil kunne genkende mange ord, der handler om kroppen. Ordene bliver nu recirkuleret og brugt i nye sammenhænge, ligesom sanserne også kommer i spil. Eleverne skal i dette kapitel læse en faktatekst om kroppen, og indholdet skal de bruge i både en CL-struktur og i et spil. Kapitlet afsluttes med, at eleverne repeterer rimord og skriver et digt. Det grammatiske fokus i kapitlet er brugen af have og has i 3. person ental.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Digging for dinosaurs

Lektioner

10

Fx uge

13-18

I dette kapitel læser eleverne om dinosaurer, samtidig med at de repeterer både præpositioner samt modsætningsord for bedre at kunne beskrive, tale om og skrive om emnet. Eleverne træner det nye ordforråd i forskellige aktiviteter, blandt andet arbejder de med koder og løser krydsord. Eleverne beskriver en drøm, hvor de får hjælp af sanseordene I feel…, I hear…, I smell… og I see… I dette kapitel er der ligeledes en faktatekst om dinosaurer. Kapitlet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne aktivt demonstrerer deres nyerhvervede viden. Det grammatiske fokus er brugen af this og that.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: School's out

Lektioner

10

Fx uge

19-26

Bogens sidste kapitel præsenterer eleverne for ord og fraser, som de kan anvende, når de fx skal købe ind i et engelsksproget land. Eleverne får genopfrisket ord for mad- og drikkevarer og får udvidet deres ordforråd. I kapitlet skal de også bestille og lave deres egen pizza. I den forbindelse arbejder de også med den engelske møntfod. Der lægges op til, at eleverne får mulighed for at “lege købmand” i forskellige rollespil for at blive fortrolige med de hyppigt anvendte ord og fraser. Eleverne afslutter året med at udfylde deres egen side med ord, fraser og sætninger fra 3. klasse.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Little Red Riding Hood

Lektioner

6

Fx uge

48-49

Eleverne præsenteres i dette forløb for engelsk litteratur i en tegneserieudgave af eventyret om Rødhætte og ulven. Formålet er, at de får kendskab til eventyrets nøgleord og bliver opmærksomme på forskelle og ligheder mellem danske og engelske ord. Eleverne præsenteres derudover for korte tegnefilm med kendte eventyr, og kapitlet afsluttes med, at eleverne selv vælger et eventyr, som de laver om til en tegneserie.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Christmas

Lektioner

4

Fx uge

50-51

Juleforløbet introducerer eleverne for en række nye ord, de kan bruge, når de fortæller om jul i både Danmark og engelsksprogede lande. Kapitlet giver eleverne indblik i, hvilke juletraditioner der findes i USA, England og Australien og lægger op til, at eleverne opdager forskelle og ligheder landene imellem. Kapitlet afsluttes med en opgave, hvor eleverne sammenligner juletraditioner, ligesom de lytter til en sjov sang om jul i England.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Easter

Lektioner

4

Fx uge

12-13

Påskeforløbet introducerer eleverne for en række nye ord og traditioner, de kan bruge, når de fortæller om påske i både Danmark og engelsksprogede lande. I kapitlet møder eleverne tekster, videoer og opgaver, som beskriver påsketraditioner i bl.a. England og USA . Kapitlet afsluttes med en opgave, hvor eleverne laver mindmaps over påsketraditioner i henholdsvis Danmark og engelsksprogede lande.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.