Yes we can, årsplan 2. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Yes we can 2. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

English every day

Lektioner

1

Fx uge

33

Bogens første opslag giver forslag til, hvordan læreren kan inddrage engelsk løbende – også uden for engelsktimerne. Siderne introducerer en sang, måder at hilse på samt nyttige ord og udtryk, som kan bruges i samtaler om ugedagene og vejret.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 1: Back to school

Lektioner

4

Fx uge

34-37

Eleverne er tilbage fra ferie, og kapitlet giver rig mulighed for at repetere ord og sætningsmønstre fra 1. klasse. Formålet er at eleverne mindes om, hvor meget de allerede nu har lært og det opfordrer dem til at genanvende deres ordforråd i nye sammenhænge, både skriftligt og mundtligt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Meet my family

Lektioner

4

Fx uge

38-41

I dette kapitel er der fokus på elevernes nære verden. Eleverne øver sig på at tale om deres familie og deres kæledyr ved hjælp af sætningsmønstrene This is my …, He / She likes … Der er flere lytteøvelser, hvor eleverne skal ræsonnere sig frem til de rigtige svar ud fra det, de hører, eller hvor de skal følge en instruktion og selv tegne.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Here is my room

Lektioner

4

Fx uge

43-46

Kapitlet tager udgangspunkt i et myldrebillede, der viser et børneværelse, og eleverne øver sig på ord, tal op til 20 samt sætningsmønstrene I can …, He / She can …. I kapitlet er der også en opgave, hvor eleverne regner på engelsk, og der er fokus på, at eleverne veksler mellem det mundtlige og skriftlige arbejde.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Merry Christmas

Lektioner

4

Fx uge

47-50

Julekapitlets introducerer eleverne for en række nye ord, de kan bruge, når de fortæller om de julemyldrebilledet. Det viser et par spændte børn, der trækker en Christmas cracker foran et fint pyntet juletræ. Kapitlet giver også et indblik i traditioner fra engelsksprogede lande og lægger op til, at eleverne opdager forskelle og ligheder landene imellem. Eleverne øver sig både mundtligt og skriftligt på det nye ordforråd og synger også Father Christmas sammen. Sidst i kapitlet skriver eleverne deres egen ønskeseddel til julemanden.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Time to eat

Lektioner

6

Fx uge

1-6

I dette kapitel er der igen fokus på høflighedsfraser, og herudover præsenteres eleverne for øveord, der alle har med mad og drikke at gøre. Eleverne opfordres til at fortælle, hvad de selv kan lide at spise og drikke, de lytter til en opskrift, til børn, der fortæller om deres madpakke og endelig skriver de en række rimord.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Look at me

Lektioner

6

Fx uge

8-13

Kapitlet bygger videre på de ord og udtryk, som eleverne lærte i This is me i 1. klasse. Eleverne vil kunne genkende mange ord, fx tal, farver, tøj, kropsdele samt en lang række verber. Herudover præsenteres nye ord, fx adjektiver. Eleverne arbejde med mange skriveaktiviteter i kapitlet, ligesom de præsenterer sig for hinanden mundtligt og fortæller, hvad de har på.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: Under my umbrella

Lektioner

4

Fx uge

15-18

Ligesom i kapitel 6 er der også her tale om, at eleverne repeterer og genanvender mange ord fra tidligere kapitler, især inden for emnerne vejr, tøj og ugedage. Eleverne øver sig på at læse og forstå vejrudtryk, de eksperimenterer med selv at skrive om vejret, årstider og ugedage, blandt andet ved brug af udtrykkene It is summer og It is cold, og de lærer at koble årstiderne sammen med en række sæsonbetingede ord.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 8: A day at the zoo

Lektioner

3

Fx uge

19-21

Fokus i dette kapitel er på dyrene I zoo. Eleverne lærer at forstå og selv sige en række dyreord, de beskriver dyr og de fortæller om dem ved hjælp af sætningsmønstrene My favourite animal is … og Look at the … Som altid er der fokus på transparente ord, rimord, hyppigt anvendte ord, og eleverne både læser, skriver og taler sammen, blandt andet, når de laver gåder til hinanden.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 9: Holiday at last

Lektioner

4

Fx uge

22-25

Bogens sidste kapitel recirkulerer øveord og fraser fra årets arbejde med engelsk og sender samtidig eleverne godt afsted på ferie. Med udgangspunkt i myldrebilledet går eleverne på jagt efter allerede indlærte ord, de fremfører en rap og laver små rollespil om den kommende ferie. Eleverne slutter året af med at tegn og skrive forskellige yndlingsting, og endelig laver de deres helt egen ordbogsside med ord fra 2. klasse.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.