Yes we can, årsplan 1. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Yes we can 1. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

 

English every day

Lektioner

2

Fx uge

33-34

Bogens første opslag giver forslag til, hvordan læreren kan inddrage engelsk løbende – også uden for engelsktimerne. Siderne introducerer en sang, måder at hilse på samt nyttige ord og udtryk, som kan bruges i samtaler om ugedagene og vejret.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 1: Welcome

Lektioner

4

Fx uge

35-38

I dette kapitel arbejder eleverne med hilseudtryk, farver og tallene 1-6. De øver sig på at præsentere sig for hinanden, og der er flere lytteøvelser med fokus på at forbinde tal og farver i rigtig kombination. Kapitlets sætningsmønstre er Hi!, My name is … og I am …

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: This is me

Lektioner

3

Fx uge

39-41

I kapitlet arbejder eleverne videre med farverne og øver tallene 7-12. De nye øveord har fokus på krops-og tøjdele. Eleverne udpeger farver og tøj på myldrebilledet ved hjælp af sætningsmønstrene I can see … og It is … De fortæller også om deres eget tøj og dets farver.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: I like jumping

Lektioner

6

Fx uge

43-48

I dette kapitel øver eleverne mange udtryk for fritidsaktiviteter ved hjælp af frasen I like … De hører, hvad andre kan lide at lave og fortæller tilsvarende om sig selv. Farver og tal recirkuleres og hjælper eleverne, når de parvis skal øve en dialog og præsentere sig, fortælle hvor gamle de er og hvilke farver og/eller aktiviteter de kan lide.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Christmas

Lektioner

2

Fx uge

49-50

Julekapitlets introducerer eleverne for en række ord, de kan bruge, når de fortæller om de julemyldrebilledet. Det viser et par forventningsfulde børn foran deres Christmas stockings og med et fint pyntet juletræ i baggrunden. Kapitlet giver også et indblik i traditioner fra engelsksprogede lande og lægger op til, at eleverne opdager forskelle og ligheder landene imellem. Eleverne øver sig både mundtligt og skriftligt på det nye ordforråd og synger også We wish you a merry Christmas i fællesskab.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: In the classroom

Lektioner

6

Fx uge

1-6

I dette kapitel er der masser af muligheder for at tale om de ting, eleverne typisk ser i klasseværelset. Både frugter og en lang række skoleord introduceres, og eleverne øver dem ved hjælp af sætningsmønstrene This is my … og I like … Kapitlet recirkulerer både tal, farver, tøj og kropsdele og gør det muligt for alle elever at være med i samtaler om myldrebilledet og om klassekammeraterne.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: A windy wednesday

Lektioner

6

Fx uge

8-13

Eleverne har allerede mødt enkelte vejrudtryk, og I dette kapitel præsenteres de for endnu flere. Vejrudtrykkene sættes i relation til både ugedagene og fritidsaktiviteter fra tidligere kapitler og giver eleverne mulighed for at fortælle, hvad de selv eller andre laver på forskellige dage og i forskelligt slags vejr.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: Oink! Woof! Moo!

Lektioner

6

Fx uge

15-20

I dette kapitel arbejder eleverne med gårdens dyr. De taler om dyrenes farve og lyde og skriver selv en række dyrenavne. Der er fokus på sætningsmønstrene There is … og There are … og på spørgsmålet How many …? Det gør det sjovt at spørge hinanden, hvad der er på myldrebilledet, og alle elever har god mulighed for at komme med kvalificerede svar ved hjælp af fraserne.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 8: Happy Birthday!

Lektioner

5

Fx uge

21-25

Bogens sidste kapitel recirkulerer øveord og fraser fra årets arbejde med engelsk, og samtidig præsenterer det et fødselsdagstema. Med udgangspunkt i myldrebilledet går eleverne på jagt efter allerede indlærte ord, de synger fødselsdagssang og de laver små rollespil. Eleverne opfordres til at bruge deres fantasi, når de gætter på, hvad der er i fødselsdagsgaverne, de laver tællelege til hinanden, repeterer vers og sange og endelig spiller de bingo med egne udvalgte ord.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.